Friday, January 14, 2011

Rancangan Tahunan Pendidikan Sivik Kenegeraan T.2 2011


Rancangan Tahunan (Pendidikan Sivik Kenegaraan ) Tingkatan 2 – SEMESTER SATU 2011
Minggu
Tema
Tajuk/
Unit
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pendekatan
BBM
Catatan
1


 
3/1/2011
-
09/1/2011
1.

PENCAPAIAN

KENDIRI
  1. Kecemerlangan Diri


  1. Menghuraikan kecemerlangan diri
  2. Mengamalkan budaya ilmu untuk kemajuan diri
  3. Membuat refleksi untuk kejayaan diri
  1. Menghasilkan peta minda tentang langkah-langkah mencapai kecemerlangan
  2. Menghasilkan garisan hidup (life line) tentan kejayaan dan cabaran diri
Pembelajaran Masteri

BCB

KBKK

Menyatakan

Mencirikan
Kad Manila,
Alat Tulis
2


 
10/1/2011
-
16/1/2011
  1. Pendidikan


  1. Menghuraikan ciri-ciri kecemerlangan diri
  2. Mengamalkan budaya ilmu untuk kejayaan


  1. Menghasilkan akujanji tentang ciri-ciri perwatakan terpuji
  2. Menghasilkan peta minda tentang langkah-langkah mencapai kecemerlangan diri
  3. Mengumpul maklumat tentang cita-cita masa depan rakan sebaya
  4. Menyenaraikan nilai positif pada setiap kerjaya yang disenaraikan oleh pelbagai kerjaya
Membezakan
Kontekstual
Kertas putih,
alat tulis


3

 
17/1/2011
-
23/1/2011
  1. Perwatakan

 
  1. Menunjukkan sikap yang bertangungjawab dan akauntabiliti
  2. Menunjukkan ciri perwatakan
  1. Berkongsi dengan rakan-rakan tentang ciri-ciri perwatakan terpuji
BCB
KBKK
Poster
Risalah
22/1 (Sabtu) – Sekolah Ganti
4


 
24/1/2011
-30/1/2011
  1. Kemahiran berkomunikasi

 
  1. Berinteraksi dengan orang lain secara hormat dan sopan

 
  1. Main peranan cara berkomunikasi dalam pelbagai situasi:
  • membuat aduan
  • percanggahan pendapat
    menyambut tetamu
ICT

 
Konstruktivis-me

 
VCD,
Kad Situasi ,
Gambar
5

31/1/2011
-
6/2/2011
CUTI TAHUN BARU CINA
6


 
7/2/2011
-
13/2/2011
1.

PENCAPAIAN

KENDIRI
  1. Kemahiran mebuat releksi

 
  1. Membuat refleksi untuk kejayaan diri
  1. Menghasilkan garisan hidup (life line) tentang kejayaan dan cabaran lain
Kontekstual
KBKK
Pembelajaran aktif
Kad Manila
Alat Tulis
7-8

14/2/2011
-28/2/2011
2.

HUBUNGAN KEKELUAR-GAAN
  1. Perpaduan dalam keluarga
  2. Sambutan Hari Khas Keluarga
  1. Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga
  2. Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga
  1. Menceritakan cara membantu keluarga dalam persiapan sesuatu majlis dan upacara
  • majlis keagamaan
  • perayaan
  • hari lahir
  • perkahwinan
  • kematian
TOC
KBKK: Mencirikan
Mencari maklumat
ICT
15/2 (Selasa) – Maulidur Rasul

19/2 (Sabtu) – Sekolah Ganti

23-25/2

( Rabu- Khamis ) – Sukan Sekolah
9

28/2/2011
-
6/3/2011

 
ULANGKAJI
10

7/3/2011
-
13/3/2011

 
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL SATU
11

14/3/2011
-
20/3/2011

 
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL SATU

 

Rancangan Tahunan (Pendidikan Sivik Kenegaraan ) Tingkatan 2 – SEMESTER SATU 2011
Minggu
Tema
Tajuk/
Unit
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pendekatan
BBM
Catatan
12

21/3/2011
-
27/3/2011
2.

HUBUNGAN KEKELUAR-GAAN
  1. Berkongsi Suka Duka

 
  1. Menjalinkan hubungan yang erat antara anggota keluarga
  2. Menjalinkan kasih-sayang antara anggota keluarga

 
  1. Mengenal pasti konflik dalam keluarga dan cara mengatasi konflik
  2. Melakonkan watak-watak " mediator" dalam konflik anggota keluarga dalam situasi
  • pergaduhan
  • perselisihan faham
KMD
TOC
ICT
Teori Kecergasan Pelbagai
Lakonan
Permainan cabut kad yang berkaitan dengan penyelesaian konflik
13

28/3/2011
-
03/4/2011
  1. Sokongan Anggota Keluarga

 
  1. Menunjukkan sikap bertanggungjawab sebagai anggota keluarga
  2. Menghormati dan menghargai angota keluarga

 
  1. Main peranan menyokong anggota keluarga yang mencapai kejayaan dalam kesusahan atau kesedihan
  2. Membuat kajian tentang peraturan sekolah
TOC
Kontekstual
Teori Kecergasan Pelbagai KBKK

 
Kad manila
Contoh kad
14


 
4/4/2011
-10/4/2011

HIDUP BERMASYA-RAKAT
  1. Hormat hak orang lain


  • Latar belakang

     

 
  1. Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain
  2. Menghormati hak orang lain
  3. Menyokong agensi-agensi yang membantu menjaga kesejahteraan masyarakat
  1. Mengadakan simulasi mesyuarat/percambahan fikiran dengan ahli berbincang secara sopan dan menghormati antara satu sama lain
Kontekstual
KMD
Akses Kendiri
KBKK
Konstruktivis-me
OHP
VCD
15


 
11/4/2011
-17/4/2011

 
  • Kebolehan dan bakat

 
  1. Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain
  2. Peka terhadap perbezaan individu
  3. Menyokong agensi-agensi yang membantu menjaga kesejahteraan rakyat
  1. Simulasi
  2. Main peranan
Kontekstual
Konstruktivis-me
KMD
KBKK
VCD
16


 
18/4/2011
-
01/5/2011
  • Pendapat
  1. Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain
  2. Menghormati hak orang lain (pendapat)
  3. Peka terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat


  1. Menulis esei /rencana tentang kepentingan dan cara menghormati orang lain
  2. Membincangkan isu/masalah dalam masyarakat
Kontekstual
Konstruktivis-me
KBKK
TOC


Keratan akhbar
22/4 (Jumaat) – Good Friday

25/4 (Selasa) – Cuti Peristiwa (Easter Monday)

1/5 (Ahad) – Hari Buruh
18-19


 
2/5/2011
-
15/5/2011
  • Pemupukan semangat kekitaan

 
  1. Menerapkan unsur-unsur pemupukan semangat perpaduan
  2. mengamalkan semangat kekitaan
  3. Peka terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat

 
  1. Membincangkan isu/masalah masyarakat
  2. mencadangkan cara-cara untuk menjaga keselamatan di kawasan setempat
  3. Mengenal pasti masalah di kawasan setempat dan mencadangkan cara mengatasinya
Pembelajaran aktif/koperatif
2/5 (Isnin) – Cuti Ganti Hari Buruh
20

16/5/2011
-
22/5/2011

 
ULANGKAJI
17/5 (Selasa) – HariWesak

21/5 (Isnin) – HariGuru
21

23/5/2011
-
29/5/2011

 
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
22-23

30/5/2011
-
12/6/2011

 
CUTI PERTENGAHAN TAHUN

 

Rancangan Tahunan (Pendidikan Sivik Kenegaraan ) Tingkatan 2 – SEMESTER DUA 2011
Minggu
Tema
Tajuk/
Unit
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pendekatan
BBM
Catatan
24


 
13/6/2011
-
19/6/2011
3.

HIDUP BERMASYA-RAKAT
  1. Pemuafakatan
  1. Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain
  2. Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat
  3. Menghormati hak orang lain
  1. Membincangkan isu/masalah dalam masyarakat
  2. Mengenal pasti masalah di kawasan setempat dan mencadangkan cara mengatasinya
Kontekstual
TOC
KMD
KBKK
Keratan akhbar
25


 
20/6/2011
-
26/6/2011
  1. Kebajikan
  1. Menyokong agensi-agensi yang membantu menjaga kesejahteraan rakyat
  2. Peka terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat

 
  1. Mencadangkan cara-cara untuk menjaga keselamatan di kawasan setempat
  2. Mencari maklumat dan membincangkan peranan agensi-agensi yang menjaga keselaatan dan kebajikan angota masyarakat
Kontekstual
KMD
Akses kendiri
KBKK
Konstruktivis-me
Risalah TV Pendidikan Astro
26


 
27/6/2011
-
3/7/2011


  1. Keselamatan
  1. Menyokong agensi-agensi yang membantu menjaga kesejahteraan masyarakat
  2. Menghormati hak orang lain peka terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan masyarakat
  1. Membincangkan isu/masalah dalam masyarakat
  2. Mencadangkan cara-cara untuk menjaga keselamatan di kawasan setempat
  3. Mengenal pasti masalah di kawasan setempat dan mencadagkan cara mengatasinya

 
Kontekstual
Konstruktivis-me
KBKK
TOC
27


 
4/7/2011
-
10/7/2011

 
4.

WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
  1. Warisan Kesenian Pelbagai Kaum
  • Tarian

 
  1. Menerangkan jenis-jenis warisan kesenian pelbagai kaum
  2. Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan warisan kesenian pelbagai kaum
  3. Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
  1. Mempelajari dan membuat persembahan tarian pelbagai kaum
Pembelajaran aktif/ koperatif
Gambar-gambar tradisional pelbagai kaum
28


 
11/7/2011
-
17/7/2011

 
  • Muzik
  • Alat muzik
  1. Menerangkan jenis-jenis warisan kesenian pelbagai kaum
  2. Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan warisan kesenian pelbagai kaum
  1. Mencari maklumat dan membuat buku skrap/folio bertemakan warisan kesenian pelbagai kaum
Pembelajaran aktif /
koperatif
Slaid
Gambar alat-alat muzik
29


 
18/7/2011
-
24/7/2011
  • Seni bina
  • Lukisan

 
  1. Menerangkan jenis-jenis warisan kesenian pelbagai kaum
  2. Menerima dan menghormati warisan kesenian pelbagai kaum
  3. Mengapresiasi sumbangan pelbagai kesenian dalam pembentukan budaya Malaysia
  1. Menghasilkan model-model warisan kesenian pelbagai kaum
Pembelajaran aktif /
koperatif
Slaid
Gambar
30


 
25/7/2011
-
31/7/2011

 
  • Permainan
  • Kraftangan
  1. Menerangkan jenis-jenis warisan kesenian pelbagai kaum
  2. Menerima dan menghormati warisan kesenian pelbagai kaum
  3. Mengapresiasi sumbangan pelbagai kesenian dalam pembentukan budaya Malaysia
  1. Mengumpul setem, duit syiling dan wang kertas Malaysia dan mebincangkan unsur warisan kesenian pada bahan tersebut
  2. Membuat lawatan ke muzium balai seni untuk mendapatkan maklumat tentang warisan kesenian pelbagai kaum
Pembelajaran aktif /
koperatif
Benda-benda maujud seperti duit syiling dan wang kertas lama
setem

 

Rancangan Tahunan (Pendidikan Sivik Kenegaraan ) Tingkatan 2 – SEMESTER DUA 2011
Minggu
Tema
Tajuk/
Unit
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pendekatan
BBM
Catatan
31


 
1/8/2011
-
7/8/2011

 
5.
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
  1. Sistem Demokrasi Berparlimen di Malaysia
  • Pilihanraya
  1. Menjelaskan pentingnya pilihanraya dalam proses pilihanraya demokrasi berparlimen di Malysia
  2. Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia
  3. Menghormati proses demokrasi di Malaysia
  1. Menjalankan simulasi proses pilihanraya:
  • penamaan calon
  • kempen
  • mengundi
  • mengira undi
  • pengumuman pemenang
  • ucapan calon yang menang

     
Konstektual
Konstrukturvis-me
KMD
KBKK
TOC

 
Kad manila
OHP
Transpe-ransi
VCD
(proses pilihanraya)
Pen marker
1/8 (Ahad) – Awal Ramadhan
32


 
8/8/2011
-14/8/2011
  • Parlimen
  1. Menjelaskan peranan Parlimen dalam sistem demokrasi di Malaysia
  2. Memahami pentingnya amalan-amalan demokrasi berparlimen dikekalkan di Malaysia
  3. Menghormati proses demokrasi di Malaysia
  1. Membuat simulasi proses perbahasan di Parlimen
  2. Menghasilkan esei/puisi bertajuk " Terima Kasih Malaysia"
  3. Membina carta organisasi sistem demokrasi berparlimen di Malaysia dalam kad manila-bentangkan hasil kerja kumpulan
Pembelajaran aktif /
koperatif
Konstektual
Konstrukturvis-me
KBKK
Kad manila
OHP
Transpe-ransi
VCD
(proses pilihanraya)
Pen marker
  • Dewan Undangan Negeri
  1. Menjelaskan peranan Dewan Undangan Negeri dalam sistem Demokrasi di Malaysia
  2. Mengekalkan amalan demokrasi di Malaysia
  3. Menghormati proses demokrasi diperigkat negeri
  1. Membuat simulasi proses perbahasan DUN
  2. Mendeklamasi sajak yang telah ditulis dalam kad manila atau transperansi
Kontekstual
Konstruktivis-me
KBKK
Pembelajaran aktif / koperatif
Kad manila
OHP
Transperansi
VCD
(Perbahasan ala DUN)
Pen marker
10/9 (Sabtu) – Hari Jadi Yang Dipertua Negeri Sarawak
33

15/8/2011
-
21/8/2011
ULANGKAJI
34

22/8/2011
-
28/8/2011
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL 2


35
29/8/2011
-
4/9/2011
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
30/8 (Selasa) –Hari Raya Puasa

31/8 (Rabu) –Hari Kebang-saan
36


 
5/9/2011
-
11/9/2011

 
5.
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT

 
  1. Raja berpelem-bagaan
  1. Menghuraikan sistem Raja Berpelembagaan di Malaysia
  2. Mengenal pasti peranan dan tanggung jawab warganegara
  3. Memberi sumbangan kepada negara
  4. Taat setia kepada raja dan negara
  1. Membuat kajian tentang pertabalan raja di negeri yang dipilih
  2. Menghasilkan buku skrap tentang sejarah pertbalan DYMM
  3. Menayangkan VCD tentang Majlis Pertabalan DYMM YDPA
    -membuat carta aliran proses majlis yang ditonton

    -membuat

    catatan/rumusan tentang proses majlis pertabalan tersebut

    -mebina carta organisasi sistem demokrasi berparlimen di Malaysia dalam kad manila-bentangkan hasil kerja
Kontekstual
Konstruktivis-me
KMD
KBKK
TOC
VCD
Keratan akhbar/majalah
Buku skrap
Kad manila
Kertas mahjung

 

Rancangan Tahunan (Pendidikan Sivik Kenegaraan ) Tingkatan 2 – SEMESTER DUA 2011
Minggu
Tema
Tajuk/
Unit
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pendekatan
BBM
Catatan
37

 
12/9/2011
-
18/9/2011

 

 
5.
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
  1. Peranan dan tanggungjawab warganegara dalam Demokrasi Berparlimen
  • mengundi
  • melibatkan diri dalam rancangan kerajaan

     

     

     

     

     

     

     

     
  1. Menjelaskan kepentingan mengundi semasa pilihanraya
  2. Mengekalkan amalan demokrasi
  3. Menghargai amalan demokrasi di negara kita
  4. Mengenal pasti kepentingan melibatkan diri dalam rancangan kerajaan
  5. Menunjukkan keyakinan untuk melibatkan diri dalam rancangan kerajaan


  1. Menghasilkan buku skrap tentang proses pilihanraya
  2. Menayangkan VCD tentang proses pilihanraya
  3. Berbincang tentang rancangan kerajaan dan pembangunan negara

 
Pembelajaran aktif / koperatif
TOC

 
Gambar,
Teks
VCD
Simulasi pilihanraya
  • Memberi pendapat melalui saluan yang betul
  • Menjaga nama baik negara
  1. Menyatakan kepentingan memberi pendapat melalui saluran yang betul
  2. Mengamalkan cara memberi pendapat melalui salran yang betul
  3. Menghargai amalan memberikan pendapat melalui saluran yang betul
  4. Menjelaskan kebaikan menjaga nama baik negara
  5. Mengekalkan amalan menjaga nama negara
  6. Menghargai amalan demokrasi, jasa dan sumbangan negara kita
  1. Menayangkan VCD tentang proses pilihanraya
  2. Berbincang tentang cara memberi pendapat melaui saluan yang betul dan cara menjaga nama baik negara
  3. Menonton VCD teknik memberi pendapat dengan betul
  4. Menghasilkan buku skrap tentang penjagaan nama baik negara
Pembelajaran aktif / koperatif
TOC
GGambar
TTeks
VCD
TTran-speransi
  • Menjaga keamanan
  • Amalan berterima kasih
  1. Menjelaskan kepentingan menjaga keamanan negara
  2. Sentiasa menjaga keamanan negara
  3. Menghargai keamanan negara
  1. Menonton VCD tentang sejarah penubuhan Malaysia
  2. Menyenarikan cara-cara menjaga keamanan negara
Kontekstual
Konstruktivis-me
Pembelajaran aktif/ koperatif

 
Teks,
Gambar,
Tran-speransi
Buku Sejarah Malaysia

 

 

Rancangan Tahunan (Pendidikan Sivik Kenegaraan ) Tingkatan 2 – SEMESTER DUA 2011
Minggu
Tema
Tajuk/
Unit
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pendekatan
BBM
Catatan
38


 
19/9/2011
-25/9/2011
6.

CABARAN MASA DEPAN
  1. Kestabilan dan keberkesanan Jentera Pentadbiran Negara
  • Kepimpinan Berwawasan





 

 
  • Kerajaan Telus dan Amanah
  1. Menerangkan peranan jentera pentadbiran negara
  2. bekerjasama menyokong jentera pentadbiran negara
  3. menghargai jentera pentadbiran negara

     


  1. Menerangkan kepentingan kerajaan yang telus dan amanah
  2. bekerjasama membantu kerajaan supaya telus dan amanah
  3. berbangga dengan pentadbiran negara yang telus dan amanah
  1. Berbincang tentang fungsi jentera Pentadbiran Negara
  2. Mnghasilkan buku skrap tentang pemimpin-pemimpin yang berjasa/
    berwawasan



 
  1. Berbincang kepentingan dan faedah aripada kerajaan yang telus dan amanah
  2. Menyenaraikan cara-cara memberi sumbangan kearah mengekalkan kerajaan yang telus dan amanah
Pembelajaran aktif / koperatif

Kontekstual
Konstruktivis-me



 
Carta Parlimen
Menteri
/Kabinet
ADUN
Teks

 

 

 

 

 
Piagam BPR
Teks
Tra-speransi
Mencari maklumat

 
39


 
28/9/2011
-2/10/2011


b)

Bekerjasama dan bersatu























  • Cabaran Dunia





























 
  1. Mengenal pasti kerjasama serantau untuk menghadapi cabaran
  2. Mengumpu maklumat tentang kerjasama serantau
  3. Menghargai dan mengormati kerjasama serantau



     
  4. Menjelaskan sumbangan Malaysia dalam mengekalkan keamanan negara dan dunia
  5. Memainkan peranan untuk mengekalkan keamanan negara dan dunia
  6. Menghargai kemanan negara dan dunia
Berbincang tentang kepentingan keamanan serantau

  1. Membuat buku skrap/folio tentang cara mejaga keamanan serantau

     


  1. Berbincang tentang kepentingan keamanan negara dan dunia
Membuat buku skrap/folio tentang cara menjaga keamanan negara dan dunia


Pembelajaran aktif / koperatif
Kontekstual
Konstruktivis-me
Teks,
Gambar
Tran-speransi










Teks
Tran-speransi
Peta dunia
ICT
40


 
3/10/2011
-
9/10/2011
PMR 2011
5 – 7/10/11 & 10 – 12/10/11 – PMR 2011
41

10/10/2011
-16/10/2011
PMR 2011
42

17/10/2011
-23/10/2011
ULANGKAJI
42


 
17/10/2011
-23/10/2011
ULANGKAJI
43


 
24/10/2011
-
30/10/2011




PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


26/10 (Rabu) – Cuti Peristiwa (Deepavali)
44


 
31/10/2011
-
6/11/2011
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


2/11 ( Rabu )-All Soul's Day

6/11 (Ahad) – Hari Raya Haji
45


 
7/11/2011
-
13/11/2011



 
7/11 (Isnin) – Cuti Ganti Hari Raya Haji
46


 
14/11/2011
-20/11/2011
19/11 – Cuti Sekolah Akhir Tahun 2011 Bermula

No comments:

Post a Comment

Post a Comment