Rancangan Tahunan (Pendidikan Moral ) Tingkatan 1 – SEMESTER SATU 2011 | ||||||
Minggu | Bidang Pembelajaran / Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Catatan | |
1 3/1/2011 - 09/1/2011 | BP 1 : NILAI BERKAITAN DENGAN PERKEMBAGAN DIRI Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara. | Keunikan Alam Cipta Tuhan Keistimewaan dan keunikan alam ciptaan Tuhan
| i. Mengenali diri sendiri ii. Menerima hakikat bahawa kekurangan dan kelebihan diri ialah anugerah Tuhan iii. Memelihara keunikan alam semesta ciptaan Tuhan | i. Perbincangan tentang kelebihan dan kekurangan diri ii. Mengumpul maklumat tentang pencapaian dan keunikan golongan yang cacat anggota. iii. Lawatan ke hutan simpan atau hutan rekreasi. | ||
Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain. | Amanah Kunci Kehidupan Amanah dalam setiap urusan
| i. Mengenal pasti ciri-ciri amanah. ii. Melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan sempurna iii. Memahami kepentingan bersikap amanah dalam setiap perlakuan. iv.Mengamalkan sikap amanah | Perbincangan tentang tugas yang diamanahkan dan cara melaksanakannya dengan sempurna agar menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang laian | |||
2 10/1/2011 - 16/1/2011 |
Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memuliakan dan menjaga maruah diri dalam kehidupan | ( Kenali Diri Anda Kenali diri sendiri
| i. Mengenali diri sendiri ii. Menghargai keistimewaan diri iii. Menghayati ciri-ciri niai harga diri dalam kehidupan seharian iv.Sentiasa menjaga maruah diri | i. Sumbang saran tentang cara memelihara maruah diri ii. Menghasilkan karangan tentang hala tuju kehidupan | ||
3 17/1/2011 - 23/1/2011 |
Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna | Bertanggung Menjaga kesihatan Diri Kesihatan diri dan persekitaran yang bersih
| i. Mengenal pasti ciri-ciri pemakanan yang sihat ii. Mengamalkan amalan makanan yang baik dan seimbang iii. Bertanggungjawab menjaga kesihatan diri iv. Bertanggungjawab menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih | i. Pemeriksaan kebersihan tubuh badan ii. Melukis poster tentang pemakanan yang seimbang iii. Menghasilkan buku skrap tentang penjagaan tubuh badan iv. Gotong-royong membersih-kan kelas dan kawasan sekolah | 22/1 (Sabtu) – Sekolah Ganti | |
4 24/1/2011 -30/1/2011 |
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian | Berbudi Bahasa Amalan Hidup Masyarakat Amalan bersopan santun dalam kehidupan seharian
| i.Melatih diri agar sentiasa berbudi bahasa dan berkelakuan sopan dalam setiap situasi ii. Mengenal pasti cara berlakuan sopan di tempat-tempat awam iii. Mengamalkan sikap hemah tinggi dalam kehidupan seharian | i. Lakonan untuk menunjukkan tingkah laku yang sopan dalam elbagai situasi ii. Mengumpul gambar tentang tingkah laku yang sopan dan melekatkan dalam buku skrap | ||
5 31/1/2011 - 6/2/2011 | CUTI TAHUN BARU CINA | |||||
6 7/2/2011 - 13/2/2011 |
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup. | Toleransi Teras Keamanan Toleransi menjamin perpaduan.
|
| Membuat perbandingan dalam pelbagai aspek seperti kebolehan, pemikiran, status sosio ekonomi dan agama di kalangan murid dan mempamer-kan hasil perbandingan tersebut di sudut bacaan. | ||
7-8 14/2/2011 -28/2/2011 |
Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain. | Berdikari Memupuk Keyakinan Amalan berdikari dalam kehidupan seharian
| i. Memahami konsep berdikari untuk membina keyakinan ii. melakukan sesuatu tugas tanpa bergantung kepada orang lain iii. Melatih diri untuk beridikari | Menghasilkan peta minda tentang perlakuan yang menunjukkan sikap berkari di rumah dan sekolah | 15/2 (Selasa) – Maulidur Rasul 19/2 (Sabtu) – Sekolah Ganti 23-25/2 ( Rabu- Khamis ) – Sukan Sekolah | |
9 28/2/2011 - 6/3/2011 |
Usaha yang berteusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara | Hendak Seribu Daya Kerajinan pemangkin untuk mencapai matlamat hidup
|
| Mengumpul cerita dan keratan akhbar tentang sikap rajin beberapa orang murid sehingga mereka berjaya dan menjadi terkenal serta membincangkan bagaimana mereka memperolehi kejayaan. | ||
10 7/3/2011 - 13/3/2011 | ULANGKAJI | |||||
11 14/3/2011 - 20/3/2011 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL SATU |
Rancangan Tahunan (Pendidikan Moral ) Tingkatan 1 – SEMESTER SATU 2011 | ||||||
Minggu | Bidang Pembelajaran / Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Catatan | |
12 21/3/2011 - 27/3/2011 |
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas. | Kasih Sayang Penenag Nurani Nyawa anugerah Tuhan yang amat berharga
| i. Memahami konsep sayangkan diri sendiri ii.Melatih diri untuk mengamalkan sifat kendiri yang positif iii.Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh membahayakan diri | i. Perbincngan tenteng gejala yang membahaya-kan diri dan menjejaskan maruah diri ii. Menghasilkan sajak yang bertemakan sayangkan diri | ||
13 28/3/2011 - 03/4/2011 |
Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah | Keadilan asas keharmonian keluarga Amalan keadilan dalam institusi kekeluargaan
| i. Memahami konsep adil dalam keluarga ii. Menyedari bahawa amalan tidak adil dalam keluarga boleh menimbulkan konflik iii. Melatih diri untuk berlaku adil dalam keluarga | Menghasilkan skrip berdasarkan satu situasi tentang amalan keadilan dalam sebuah keluarga. | ||
14 4/4/2011 -10/4/2011 |
Boleh berfikir berdasarkan alas an dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berdasarkan pertimbangan yang wajar. | Kesahihan Maklumat Ketelitian menilai pelbagai maklumat
| i.Menilai dengan teliti kesahihan seuatu makluamat ii. Mengenak pasti sesuatu sumber maklumat itu boleh dipercayai iii. Mengetahui kepentingan menyampaikan sesuatu maklumat dengan tepat tanpa ditokok tambah iv.Mengetahui keburukan menyebarkan khabar angin | Mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber sebelum membuat sesuatu pertimbangan | ||
15 11/4/2011 -17/4/2011 | Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain | Kesederhanaan Amalan Mulia Kesederhanaan sebagai amalan hidup
| i. Memahami corak perbelanjaan remaja hari ini ii. Melatih diri untuk bersederhana ketika berbelanja | i. Merancang perbelanjaan mingguan ii. Mengenal pasti seorang rakan yang bersikap sederhana dalam perbelanjaan dan menceritakan perihal sikapnya yang boleh dijadikan teladan. | ||
16-17 18/4/2011 - 01/5/2011 | BP 2: NILAI BERKAITAN DENGAN KEKELUARGA-AN. 2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga Perasaan cinta, kasih dan saying yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga | Kasih Sayang Teras Keluarga Bahagia Kasih sayang memupuk hubungan harmonis dengan anggota keluarga
| i.Memahami kepentingan kasih sayang terhadap keluarga daripada pelbagai perspekktif pelbagai agama ii. Menghayati kepentingan kasih sayang untuk membina keluarga bahagia iii.Mengamalkan sikap kasih sayang dalam kehidupan seharian bersama keluarga | Mencari maklumat tentang kasih sayang mengikut perspektif pelbagai agama | 22/4 (Jumaat) – Good Friday 25/4 (Selasa) – Cuti Peristiwa (Easter Monday) 1/5 (Ahad) – Hari Buruh | |
18 02/5/2011 - 08/5/2011 | 2.2 Hormat dan Taat kepada Anggota Kelurga Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni. | Pedoman Penting Hormat-menghormati sesama anggota keluarga
| i.Memahami keperluan menghormati orang lain khususnya anggota keluarga daripada pelbaagi perspektif pelbagai anggota ii. Memahami keperluan menghormati anggota keluarga iii.Mengamalkan perlakuan bersopan ketika berhubung dengan anggota keluarga iv.meraikan sambutan hari yang bermakna dan keistimewaan seperti Hari Ibu, Hari Bapa dan hari lahir untuk mengenang jasa mereka v.mendoakan kesejahteraan ibu bapa dan anggota keluarga | i. Melakonkan cara menghormati anggoya keluarga ii. Menghasilkan sajak yang bertemakan 'Hormat-menghormati anggota keluarga' | 2/5 (Isnin) – Cuti Ganti Hari Buruh | |
19 2/5/2011 - 15/5/2011 | 2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-temurun dalam keluarga. | Tradisi Warisan Keluarga Amalan tradisi kekeluargaan menjamin kehidupan berkeluarga
| i.Mengenal pasti dan memahami tradisi yang diamalkan oleh keluarga ii. Mengenal pasti tradisi yang diamalkan oleh pelbagai kumpulan etnik di Malaysia iii. Mengamalkan panggilan sopan dalam keluarga iv.menghormati tradisi yang diamalkan untuk mengekalkan identiti keluarga v.Menyemai sikap ziarah-menziarahi dalam keluarga | i. Menyediakan carta salahsila keluarga ii. Simulasi tentang amalan tradisi kekeluargaan semasa ziarah-menziarahi | ||
20 16/5/2011 - 22/5/2011 | 2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga | Tanggungjawab Hidup Berkelurga Kewajipan dalam keluarga tanggungjawab bersama
| i.Mengenal pasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga ii. Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga iii.Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga | i. Main peranan sebagai anggota keluarga dalam menjaga kebersihan ii. Menghasilkan esei tentang kewajipan setiap anggota keluarga | 17/5 (Selasa) – Hari Wesak 21/5 (Isnin) – HariGuru | |
21 23/5/2011 - 29/5/2011 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||||
22-23 30/5/2011 - 12/6/2011 | CUTI PERTENGAHAN TAHUN |
Rancangan Tahunan (Pendidikan Moral ) Tingkatan 1 – SEMESTER DUA 2011 | ||||||
Minggu | Bidang Pembelajaran / Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Catatan | |
24 13/6/2011 - 19/6/2011 | BP 3: NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM SEKITAR 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem. | Hargai Alam Warisan Kita Keseimbangan alam sekitar menjamin kesejahteraan semua hidupan
| i.Memahami kepetingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup ii.Mengenal pasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem iii.Mengamalkan sikap menjaga kebersihan alam | i. Melukis poster/ mencipta cogan kata tentang keseimbangan alam sekitar ii. Sumbang saran tentang kepentingan keseimbangan alam sekitar | ||
24 13/6/2011 - 19/6/2011 | 3.2 Keharmonian antara Manusia dengan Alam Sekitar Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara. | Kebersihan Persekitaran Menjamin Keselesaan Hidup Penjagaan persekitaran tanggungjawab bersama
| i. Memahami kepentingan menjaga kebersihan persekitaran demi keselesaan hidup ii. Menyemai sikap suka menjaga kebersihan persekitaran iii. Mengamakan sikap menjaga keberdihan persekitaran | i. Sumbang saran tentang kepentingan penjagaan persekitaran | ||
25 20/6/2011 - 26/6/2011 | 3.3 Kemapanan Alam Sekitar Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup | Hutan Nadi Kehidupan Sumbangan hutan kepada hidupan dan tanggungjawab manusia mengekalkan
| i. Mengenal pasti pelbagai kesan alam sekitar akibat pembangunan yang tidak terancang ii. Mengkaji kesan tindakan manusia terhadap flora dan fauna iii. Meramalkan masa depan sumber alam sekiranya diuruskan dengan baik atau sebaliknya iv.Mengumpulkan maklumat tentang haiwan yang kian pupus v.Merancang tindakan yang boleh diambil untuk membantu menjaga alam sekitar | i. Sumbang saran tentang isu-isu alam sekitar ii. Menyenaraikan cara mengekalkan hutan | ||
3.4 Peka terhadap isu-isu Alam Sekitar Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya | Prihatin Terhadap Isu Alam Sekitar Prihatin terhadap masalah berkaitan dengan alam sekitar
| i. Mengenal pasti kesan pencemaran kepada kehidupan ii. Prihatin terhadap kesan pencemaran alam sekitar iii. Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar daripada tercemar | i. Menghasilkan buku skrap tentang jenis sebab dan akibat pencemaran alam ii. Menyenarai-kan cara mengekalkan hutan | |||
26 27/6/2011 - 3/7/2011 | BP 4: NILAI BERKAITAN DENGAN PATRIOTISME 4.1 Cinta akan Negara Perasaan saying dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri | Kenali Negara Dan Cintai Negara Keindahan alam semulajadi kebanggaan kita
| i. Mengenal pati tempat-tempat indah dan menarik di negara kita ii. Mengkaji keunikn dan keindahan tempat-tempat tersebut iii. Berbangga dan menyayangi tempat-tempat tersebut iv. Menghargai keindahan dan keunikan negara | i. Membuat kolaj/ model tentang keindahan alam semulajadi ii. Mencipta/ mendeklamasikan puisi yang menggambarkan keindahan alam semulajadi. | ||
27 4/7/2011 - 10/7/2011 | 4.2 Taat Setia kepada Raja dan Negara Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara | Identiti Negara Kebangsaan Kita Lambang dan lagu identiti negara tanda kesetiaan kepada raja dan negara
| i. Mengenali lambing dan identiti setiap negeri. ii. Mengenal pasti lambang dan identiti negara iii.Menghormati lambang dan identiti setiap negeri dan negara | Menghasilkan buku skrap tentang gambar-gambar lambang kebesaran negara | ||
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara Kerealaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara | Berkorban Untuk Negara Rakyat berkorban nyawa demi negara
| i. Mengetahui perjuangan tokoh yang berjasa kepada negara ii.Menghargai perjuangan wira negara iii. Membina semangat cinta dan rela berkorban untuk negara | i. Menemu-ramah seorang anggota keselamatan tentang tanggung-jawab dan peranannya ii. Memilih seorang tokoh dan menulis tentang biodata dan perjuangan-nya | |||
28 11/7/2011 - 17/7/2011 | BP 5: NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA 5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna | Mmelihara Hak Asasi Kanak-kanak Tanggungjawab Bersama Hak asasi kanak-kanak tanggungjawab bersama
| i. Menjelaskan kepentingan hak kanak-kanak ii. Menerima bahawa setiap kanak-kanak mempunyai hak untuk menikmati kehidupan yang sempurna iii. Melindungi dan menyayangi kanak-kanak iv.Menghormati hak kanak-kanak | Mengumpul dan melaporkan maklumat tentang pencabulan hak sasi kanak-kanak di seluruh dunia | ||
5.2 Menghormati Hak Wanita Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara. | Hak Sama Rata Untuk Wanita Layanan yang baik merupakan keistimewaan untuk wanita
| i. Memahami hak wanita mengikut Perlembangaan Negara ii. Menghormati kaum wanita iii.Memberi layanan yang baik kepada kaum wanita | Mengadakan perbahasan ringkas bertajuk 'Wanita berhak mendapat layanan yang baik' | |||
29 18/7/2011 - 24/7/2011 | 5.3 Melindungi Hak Pekerja Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara | Kebajikan Perkerja Terbela Kebajikan pekerja tanggungjawab bersama
| i.Menerima bahawa semua pekerja mempunyai hak ii. Menjelaskan kepentingan hak pekerja iii. Menghormati hak pekerja | Menyenarai-kan dan membincang-kan kemudahan yang diperlukan di tempat kerja | ||
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insane ciptaan Tuhan | Hormatilah Golongan Kurang Upaya Hargai golongan kurang berupaya dengan memahami mereka
| i. Menerima bahawa tiada seorang insan pun dilahirkan dengan penuh kesempurnaan ii. Menginsafi diri dan bersyukur dengan setiap pemberian Tuhan iii.Memberikan sebarang pertolongan dan bantuan kepada golongan kurang upaya iv.Melibatkan diri dengan kerja-kerja kebajikan dan sukarela | Menulis esei bertajuk menghormati hak golongan kurang berupaya | |||
30 25/7/2011 - 31/7/2011 | 5.5 Melindungi Hak Pengguna Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi. | Hak Pengguna Hormati hak pengguna untuk mendapatkan keperluan asas
| i. Menerima hakikat bahawa diri sendiri adalah pengguna ii. Mengetahui hak untuk mendapatkan keperluan asas iii.Memahami hak sebagai pengguna iv. Mengamalkan tanggungjawab sebagai pengguna | Menulis surat kepada pihak berkenaan membuat aduan tentang perkhidmatan kesihatan/ sanitasi yang kurang memuaskan | ||
31 1/8/2011 - 7/8/2011 | BP 6 : NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI 6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada | Peraturan Asas Disiplin Pembentukan disiplin bermula di rumah dan sekolah
| i. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang di rumah dan di sekolah ii. Meramalkan kemungkinan yang akan terjadi kerana ketiadaan peraturan dan undang-undang iii.Mematuhi perturan dan undang-undang di rumah dan di sekolah | Membincang-kan program yang boleh dijalankan oleh pihak sekolah untuk mengelakkan murid-murid terlibat dalam kegiatan salah laku | 1/8 (Ahad) – Awal Ramadhan | |
31 1/8/2011 - 7/8/2011 | 6.2 Kebebasan Bersuara Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman | Hak Bersuara Ada Sempadan Keperluan kebebasan bersuara memupuk kesejahteraan hidup bermasyarakat
| i. Mengetahui keperluan kebebasan bersuara ii. Memahami sebab-sebab adanya had tertentu dalam kebebasan bersuara iii.Memberkan pendapat dan membuat pilihan dengan wajar iv. Menghuraikan akibat kebebasan tanpa had dalam bermasyarakat | Simulasi tentang 'Parlimen Mini' | ||
32 8/8/2011 -14/8/2011 | 6.3 Kebebasan Beragama Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia | Amalan Keagamaan Dalam Masyarakt Malaysia Amalan keagamaan membentuk peribadi
| i. Mengetahui amalan beribadat pelbagai agama di Malaysia ii. Mengenal pasti periha makanan pelbagai agama di Malaysai iii. Menghormati amalan pelbagai agama | Mengumpul maklumat dan membincangkan tentang amalan pelbagai agama | ||
33 15/8/2011 - 21/8/2011 | 6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan Perlembagaan Malaysia. | Bersama Menjalankan Aktiviti Sekolah Warga sekolah yang giat cergas menjamin kejayaan sesebuah sekolah
| i. Memahami kepentingan penglibatan semua warga sekolah dalam menjayakan aktiviti sekolah ii.Melibatkan diri dalam setiap aktiviti sekolah iii.Mengagihkan tugas untuk menjayakan sesuatu aktiviti sekolah | i. Membina carta aliran pelan tindakan bagi menunjukkan cara melaksanakan tugas yang diberi ii. Membuat laporan kumpulan tentang tugas yang dijalankan semasa menjayakan aktiviti sekolah | ||
34 22/8/2011 - 28/8/2011 | ULANGKAJI | |||||
35 29/8/2011 - 4/9/2011 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 | 30/8 (Selasa) –Hari Raya Puasa 31/8 (Rabu) –Hari Kebang-saan |
Rancangan Tahunan (Pendidikan Moral ) Tingkatan 1 – SEMESTER DUA 2011 | ||||||
Minggu | Bidang Pembelajaran / Nilai | Kandungan Akademik | Hasil Pembelajaran | Aktiviti | Catatan | |
36 5/9/2011 - 11/9/2011 | 6.5 Sikap Keterbukaan Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia. | Sikap Terbuka Membina Keyakinan diri Sikap terbuka dalam tindakan
| i. Menerima pandangan orang lain ii.Mengawal perasaan dalam setiap situasi iii. Menghormati pandangan dan keputusan orang lain | Menghasilkan dialog tentang sikap keterbukaan dan melakonkan dialog tersebut | 10/9 (Sabtu) – Hari Jadi Yang Dipertua Negeri Sarawak | |
37 12/9/2011 - 18/9/2011 | BP 7: NILAI BERKAITAN DENGAN KEAMANAN DAN KEHARMONIAN 7.1 Hidup Bersama Secara Aman Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya. | Perpaduan Teras Keharmonian Hubungan yang harmonis memupuk kemesraan
| i. Memahami kepentingan hubungan yang baik dalam hidup bermasyarakat ii. Mengenali dan menghormati setiap indvidu iii. Mengekalkan persahabatan antara satu sama lain iv.Menunjukkan sikap mesra demi keharmonian hidup | Mengadakan kempen untuk mewujudkan hubungan mesra du kalangan warga sekolah dan masyarakat Contoh: Kempen Masyarakat Penyayang peringkat sekolah | ||
38 19/9/2011 -25/9/2011 | 7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat | Semangat Kekitaan Saling membantu untuk kesejahteraan bersama
| i. Memahami kepentingan sikap suka membantu untuk hidup harmoni ii. Meramalkan kemungkinan yang akan terjadi sekiraya setiap individu mementingkan diri sendiri iii. Menyatakan cara yang boleh diamalkan untuk hidup bekerjasama iv. Mengamalkan sikap suka membantu dalam hidup seharian | Menyediakan satu pelan tindakan bagi mengadakan projek kemasyarakat-an | ||
39 28/9/2011 -2/10/2011 | 7.3 Saling Menghormati antara Negara Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat. | Keamanan Sejagat Tanggungjawab Bersama Saling menghormati kedaulatan sesebuah negara
| i. Mengetahui plbagai corak pemerintahan negara-negara di dunia ii. Mengenali corak pentadbiran Negara sendri iii. Menghormati kedaulatan negera sendiri dan negera lain iv.Mengamalkan cara hidup yang aman dan harmoni v. Menghormati peraturan dan undang-undang di mana juga kita berada | Mengumpul-kan maklumat tentang pelbagai ideologi negara di dunia dan membincang-kannya. | ||
40 3/10/2011 - 9/10/2011 | PMR 2011 | 5 – 7/10/11 & 10 – 12/10/11 – PMR 2011 | ||||
41 10/10/2011 -16/10/2011 | PMR 2011 | |||||
42 17/10/2011 -23/10/2011 | ULANGKAJI | |||||
43 24/10/2011 - 30/10/2011 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | 26/10 (Rabu) – Cuti Peristiwa (Deepavali) | ||||
44 31/10/2011 - 6/11/2011 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | 2/11 ( Rabu )-All Soul's Day 6/11 (Ahad) – Hari Raya Haji | ||||
45 7/11/2011 - 13/11/2011 | 7/11 (Isnin) – Cuti Ganti Hari Raya Haji | |||||
46 14/11/2011 -20/11/2011 | 19/11 – Cuti Sekolah Akhir Tahun 2011 Bermula |
No comments:
Post a Comment