Tarikh : 26.03.2012 | Hari : Isnin | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am | |
Kelas | 4K4 | |
Bidang Pembelajaran | Perniagaan Dalam Negeri | |
Tajuk | Perniagaan borong | |
Hasil Pembelajaran | - Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong. - Menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad | |
Aktiviti | - Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong. - Guru juga menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad kepada murid-murid. - Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat menerangkan jenis-jenis perniagaan borong serta ciri-cirinya dengan baik |
Tarikh : 26.03.2012 | Hari : Isnin | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 11.30-12.05 / 12.05-12.40 pm | |
Kelas | 5K1 | |
Bidang Pembelajaran | Pengangkutan | |
Tajuk | Peranan Pengangkutan / Pengangkutan Darat | |
Hasil Pembelajaran | - Menerangkan peranan dan jenis-jenis pengangkutan iaitu pengangkutan darat. - Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan pengangkutan darat. | |
Aktiviti | - Guru menerangkan peranan dan jenis pengangkutan kepada murid-murid. - Murid-murid cuba memberikan contoh bagi jenis-jenis pengangkutan dalam perniagaan. - Membincangkan juga kelebihan dan kelemahan pengangkutan darat. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat menerangkan semula peranan dan jenis-jenis pengangkutan darat serta kelebihan dan kekurangannya |
Tarikh : 27.03.2012 | Hari : Selasa | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 7.05-7.40 / 7.40-8.15 am | |
Kelas | 4K4 | |
Bidang Pembelajaran | Perniagaan Dalam Negeri | |
Tajuk | Perniagaan borong | |
Hasil Pembelajaran | - Mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong. - Meneliti faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong. | |
Aktiviti | - Murid-murid cuba mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong. - Guru seterusnya menerangkan faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong. - Murid-murid menyalin nota ringkas dan membuat catatan sendiri. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat mengelas dan membezakan jenis pemborong serta faktor-faktor menyebabkan pengambilalihan fungsi pemborong |
Tarikh : 27.03.2012 | Hari : Selasa | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa :9.45 – 10.20 / 10.20 – 10.55 am | |
Kelas | 4K2 | |
Bidang Pembelajaran | Perniagaan Dalam Negeri | |
Tajuk | Perniagaan borong | |
Hasil Pembelajaran | - Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong. - Menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad | |
Aktiviti | - Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong. - Guru juga menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad kepada murid-murid. - Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat menerangkan jenis-jenis perniagaan borong serta ciri-cirinya dengan baik |
Tarikh : 28.03.2012 | Hari : Rabu | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 9.45-10.20 / 10.20-10.55 am | |
Kelas | 5K1 | |
Bidang Pembelajaran | Pengangkutan | |
Tajuk | Jenis Pengangkutan | |
Hasil Pembelajaran | - Menerangkan peranan dan jenis-jenis pengangkutan - Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan pengangkutan | |
Aktiviti | - Guru menerangkan peranan dan jenis pengangkutan kepada murid-murid. - Murid-murid cuba memberikan contoh bagi jenis-jenis pengangkutan dalam perniagaan. - Membincangkan juga kelebihan dan kelemahan jenis-jenis pengangkutan | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat menerangkan peranan serta kelebihan dan kekurangan jenis-jenis pengangkutan laut dan udara dengan baik |
Tarikh : 29.03.2012 | Hari : Khamis | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 8.15 – 8.50 / 8.50 – 9.25 am | |
Kelas | 4K2 | |
Bidang Pembelajaran | Perniagaan Dalam Negeri | |
Tajuk | Perniagaan borong | |
Hasil Pembelajaran | - Mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong. - Meneliti faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong. | |
Aktiviti | - Murid-murid cuba mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong. - Guru seterusnya menerangkan faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong. - Murid-murid menyalin nota ringkas dan membuat catatan sendiri. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat mengelas dan membezakan jenis pemborong serta faktor-faktor menyebabkan pengambilalihan fungsi pemborong |
Tarikh : 30.03.2012 | Hari : Jumaat | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 7.05-7.40 / 7.40-8.15 am | |
Kelas | 5K1 | |
Bidang Pembelajaran | Pengangkutan | |
Tajuk | Jenis Pengangkutan ( Saluran Paip ) | |
Hasil Pembelajaran | - Menerangkan jenis pengangkutan ( Saluran Paip & Pengkontenaan ). - Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan saluran paip & pengkontenaan. - Menjelaskan dengan contoh kepentingan saluran paip & pengkontenaan kepada sesuatu jenis perniagaan. | |
Aktiviti | - Guru menerangkan jenis pengangkutan ( saluran paip & pengkontenaan ). - Murid-murid cuba mengenal pasti kelebihan dan kelemahan saluran paip & pengkontenaan. - Murid-murid cuba memberikan contoh bagi kepentingan saluran paip & pengkontenaan. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat memahami jenis pengangkutan saluran paip dan pengkontenan serta kelebihan dan kekurangannya dengan baik |
Tarikh : 30.03.2012 | Hari : Selasa | |
Mata Pelajaran : Perdagangan | Masa : 8.15 – 8.50 / 8.50 – 9.25 am | |
Kelas | 4K4 | |
Bidang Pembelajaran | Perniagaan Dalam Negeri | |
Tajuk | Dokumen Perniagaan Dalam Negeri | |
Hasil Pembelajaran | - Menyenaraikan jenis-jenis dokumen. - Mengenal pasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri. - Mengelaskan jenis-jenis dokumen mengikut urutan perniagaan. - Menghuraikan fungsi setiap dokumen perniagaan dalam negeri. | |
Aktiviti | - Guru meminta murid-murid cuba memberikan jenis-jenis dokumen perniagaan dalam negeri. - Seterusnya guru meminta murid-murid mengelaskan jenis-jenis dokumen dengan menggunakan kad dokumen yang disediakan. - Murid-murid mengenal pasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri. - Guru juga menghuraikan fungsi setiap dokumen perniagaan dalam negeri dan memberi nota ringkas kepada murid-murid.. | |
Alat Bantu Mengajar | Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja | |
Penyerapan Nilai | Rasional | |
Refleksi | Pelajar dapat mengenal pasti dokumen perniagaan pada peringkatan sebelum urus niaga serta fungsi dokumen perniagaan tersebut |