Monday, March 26, 2012

Minggu 13 ( 26.03.2012 – 30.03.2012 )


Tarikh : 26.03.2012 Hari : Isnin 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 /

8.50-9.25 am 
Kelas 4K4 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Perniagaan borong 
Hasil Pembelajaran - Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.

- Menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad
Aktiviti - Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.

- Guru juga menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad kepada murid-murid.

- Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat menerangkan jenis-jenis perniagaan borong serta ciri-cirinya dengan baik

 

Tarikh : 26.03.2012 Hari : Isnin 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 11.30-12.05 / 12.05-12.40 pm
Kelas 5K1 
Bidang Pembelajaran Pengangkutan
Tajuk Peranan Pengangkutan / Pengangkutan Darat
Hasil Pembelajaran - Menerangkan peranan dan jenis-jenis pengangkutan iaitu pengangkutan darat.

- Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan pengangkutan darat.
Aktiviti - Guru menerangkan peranan dan jenis pengangkutan kepada murid-murid.

- Murid-murid cuba memberikan contoh bagi jenis-jenis pengangkutan dalam perniagaan.

- Membincangkan juga kelebihan dan kelemahan pengangkutan darat.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat menerangkan semula peranan dan jenis-jenis pengangkutan darat serta kelebihan dan kekurangannya

 

Tarikh : 27.03.2012 Hari : Selasa
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 7.05-7.40 /

7.40-8.15 am
Kelas 4K4 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Perniagaan borong 
Hasil Pembelajaran - Mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong. 
 - Meneliti faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong.
Aktiviti - Murid-murid cuba mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong.

- Guru seterusnya menerangkan faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong.

- Murid-murid menyalin nota ringkas dan membuat catatan sendiri.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat mengelas dan membezakan jenis pemborong serta faktor-faktor menyebabkan pengambilalihan fungsi pemborong

 

Tarikh : 27.03.2012 Hari : Selasa 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa :9.45 – 10.20 / 10.20 – 10.55 am
Kelas 4K2 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Perniagaan borong 
Hasil Pembelajaran - Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.

- Menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad
Aktiviti - Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.

- Guru juga menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad kepada murid-murid.

- Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat menerangkan jenis-jenis perniagaan borong serta ciri-cirinya dengan baik

 

Tarikh : 28.03.2012 Hari : Rabu
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 9.45-10.20 / 10.20-10.55 am
Kelas 5K1
Bidang Pembelajaran Pengangkutan
Tajuk Jenis Pengangkutan
Hasil Pembelajaran - Menerangkan peranan dan jenis-jenis pengangkutan

- Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan pengangkutan
Aktiviti - Guru menerangkan peranan dan jenis pengangkutan kepada murid-murid.

- Murid-murid cuba memberikan contoh bagi jenis-jenis pengangkutan dalam perniagaan.

- Membincangkan juga kelebihan dan kelemahan jenis-jenis pengangkutan
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat menerangkan peranan serta kelebihan dan kekurangan jenis-jenis pengangkutan laut dan udara dengan baik

 

Tarikh : 29.03.2012 Hari : Khamis 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15 – 8.50 /

8.50 – 9.25 am
Kelas 4K2
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Perniagaan borong 
Hasil Pembelajaran - Mengelas
dan membezakan pelbagai jenis pemborong. - Meneliti faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong.
Aktiviti - Murid-murid cuba mengelas dan membezakan pelbagai jenis pemborong.

- Guru seterusnya menerangkan faktor yang menyebabkan pengambilan fungsi pemborong.

- Murid-murid menyalin nota ringkas dan membuat catatan sendiri.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat mengelas dan membezakan jenis pemborong serta faktor-faktor menyebabkan pengambilalihan fungsi pemborong

 

Tarikh : 30.03.2012 Hari : Jumaat
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 7.05-7.40 /

7.40-8.15 am
Kelas 5K1
Bidang Pembelajaran Pengangkutan
Tajuk Jenis Pengangkutan ( Saluran Paip )
Hasil Pembelajaran - Menerangkan jenis pengangkutan ( Saluran Paip & Pengkontenaan ).

- Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan saluran paip & pengkontenaan.

- Menjelaskan dengan contoh kepentingan saluran paip & pengkontenaan kepada sesuatu jenis perniagaan.
Aktiviti - Guru menerangkan jenis pengangkutan ( saluran paip & pengkontenaan ).

- Murid-murid cuba mengenal pasti kelebihan dan kelemahan saluran paip & pengkontenaan.

- Murid-murid cuba memberikan contoh bagi kepentingan saluran paip & pengkontenaan.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat memahami jenis pengangkutan saluran paip dan pengkontenan serta kelebihan dan kekurangannya dengan baik

 

Tarikh : 30.03.2012 Hari : Selasa
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15 – 8.50 /

8.50 – 9.25 am
Kelas 4K4 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Dokumen Perniagaan Dalam Negeri
Hasil Pembelajaran - Menyenaraikan jenis-jenis dokumen.

- Mengenal pasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.

- Mengelaskan jenis-jenis dokumen mengikut urutan perniagaan.

- Menghuraikan fungsi setiap dokumen perniagaan dalam negeri.
Aktiviti - Guru meminta murid-murid cuba memberikan jenis-jenis dokumen perniagaan dalam negeri.

- Seterusnya guru meminta murid-murid mengelaskan jenis-jenis dokumen dengan menggunakan kad dokumen yang disediakan.

- Murid-murid mengenal pasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.

- Guru juga menghuraikan fungsi setiap dokumen perniagaan dalam negeri dan memberi nota ringkas kepada murid-murid..
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat mengenal pasti dokumen perniagaan pada peringkatan sebelum urus niaga serta fungsi dokumen perniagaan tersebut

Sunday, March 18, 2012

Minggu 12 ( 19.03.2012 – 23.03.2012 )


Tarikh : 19.03.2012 Hari : Isnin 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am
Kelas 4K4 
Bidang Pembelajaran Bab 1-2 Tingkatan 4
Tajuk Pembetulan kertas peperiksaan
Hasil Pembelajaran - Membetulkan kesilapan
Aktiviti - Kembalikan kertas peperiksaan

- Perbincangan tentang soalan peperiksaan dan membuat pembetulan
Alat Bantu Mengajar Kertas peperiksaan, Skema jawapan
Penyerapan NilaiMenyedari kesilapan
Refleksi Pembetulan kertas peperiksaan dijalankan dengan lancar

 

Tarikh : 19.03.2012 Hari : Isnin 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 11.30-12.05 / 12.05-12.40 pm
Kelas5K1 
Bidang Pembelajaran Bab 1-2 Tingkatan 5
Tajuk Pembetulan kertas peperiksaan
Hasil Pembelajaran - Membetulkan kesilapan
Aktiviti - Kembalikan kertas peperiksaan

- Perbincangan tentang soalan peperiksaan dan membuat pembetulan
Alat Bantu Mengajar Kertas peperiksaan, Skema jawapan
Penyerapan NilaiMenyedari kesilapan
Refleksi Pembetulan kertas peperiksaan dijalankan dengan lancar

 

Tarikh : 20.03.2012 Hari : Selasa 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am
Kelas 4K2 
Bidang Pembelajaran Bab 1-2 Tingkatan 4
Tajuk Pembetulan kertas peperiksaan
Hasil Pembelajaran - Membetulkan kesilapan
Aktiviti - Kembalikan kertas peperiksaan

- Perbincangan tentang soalan peperiksaan dan membuat pembetulan
Alat Bantu Mengajar Kertas peperiksaan, Skema jawapan
Penyerapan NilaiMenyedari kesilapan
Refleksi Pembetulan kertas peperiksaan dijalankan dengan lancar

 

Tarikh : 20.03.2012 Hari : Selasa 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 9.45-10.20 / 10.20-1055 am
Kelas 5K1
Bidang Pembelajaran Insurans
Tajuk Belian Polisi dan tuntutan ganti rugi
Hasil Pembelajaran Mengetahui cara-cara membeli polisi dan membuat tuntutan ganti rugi.
- Menjelaskan implikasi setiap prinsip insuran ke atas tuntutan ganti rugi.
Aktiviti - Guru membincangkan cara-cara membeli polisi dan membuat tuntutan ganti rugi.

- Seterusnya, guru juga menjelaskan implikasi setiap prinsip insuran ke atas tuntutan ganti rugi.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi 90% pelajar dapat memahami prosedur membeli polisi dan cara-cara menuntut ganti rugi selepas perbincangan  

 

Tarikh : 21.03.2012 Hari : Rabu 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am
Kelas 4K4 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Perniagaan borong
Hasil Pembelajaran - Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
Aktiviti - Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
- Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong.
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat memahami jenis-jenis pemborong dengan baik

 

Tarikh : 22.03.2012 Hari : Khamis 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 9.45-10.20 / 10.20-10.55 am
Kelas 4K2 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Perniagaan borong
Hasil Pembelajaran - Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.


Aktiviti - Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
- Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong.
Alat Bantu MengajarBuku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat memahami jenis-jenis pemborong dengan baik

 

Minggu 11 ( 10.03.2012-16.03.2012 )


CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 1 2012

( 1O.03.2012-18.03.2012 )

Monday, March 5, 2012

Minggu 10 ( 05.03.2012 – 09.03.2012 )


Tarikh : 05.03.2012 Hari : Isnin 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am
Kelas 4K4 
UJIAN 1

 

Tarikh : 05.03.2012 Hari : Isnin 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 11.30-12.05 / 12.05-12.40 pm
Kelas 5K1 
UJIAN 1

 

Tarikh : 06.03.2012 Hari : Selasa 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am
Kelas 4K2 
UJIAN 1

 

Tarikh : 06.03.2012 Hari : Selasa 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 9.45-10.20 / 10.20-1055 am
Kelas 5K1
Bidang Pembelajaran Insurans
Tajuk Takaful
Hasil Pembelajaran - Membandingkan insurans konvensional dengan takaful.

- Menjelaskan prinsip-prinsip takaful.
Aktiviti - Guru membincangkan perbandingan antara insurans konvensional dengan takaful.

- Penjelasan berlanjutan ke prinsip-prinsip takaful
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru 
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat memahami prinsip-prinsip takaful serta membuat perbandingan insurans konvensional dengan takaful

 

Tarikh : 07.03.2012 Hari : Rabu 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 8.15-8.50 / 8.50-9.25 am
Kelas 4K4 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Bentuk Lain Peruncitan
Hasil Pembelajaran - Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.

- Menghuraikan ciri-ciri bentuk lain peruncitan
Aktiviti - Pelajar cuba menyatakan bentuk-bentuk lain peruncitan.

- Guru juga menerangkan ciri-ciri setiap jenis perniagaan runcit.

- Latihan berkaitan bentuk lain peruncitan juga diberikan kepada pelajar
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi Pelajar dapat memahami bentuk lain peruncitan serta ciri-cirinya dengan lengkapkan lantihan yang diberikan

 

Tarikh : 08.03.2012 Hari : Khamis 
Mata Pelajaran : Perdagangan Masa : 9.45-10.20 / 10.20-10.55 am
Kelas 4K2 
Bidang Pembelajaran Perniagaan Dalam Negeri 
Tajuk Bentuk Lain Peruncitan
Hasil Pembelajaran - Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.

- Menghuraikan ciri-ciri bentuk lain peruncitan
Aktiviti - Pelajar cuba menyatakan bentuk-bentuk lain peruncitan.

- Guru juga menerangkan ciri-ciri setiap jenis perniagaan runcit.

- Latihan berkaitan bentuk lain peruncitan juga diberikan kepada pelajar
Alat Bantu Mengajar Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan NilaiRasional
Refleksi 80% pelajar dapat memahami dan menjawab latihan yang berkaitan dengan bentuk lain peruncitan dengan baik, hanya 20% pelajar memerlukan tunjuk ajar guru semasa membuat latihan tersebut