Friday, April 4, 2014

Minggu 14 ( 31.03.2014 - 04.04.2014 )

Tarikh : 31.03.2014                
Hari : Isnin
Mata Pelajaran : Matematik
Masa : 08.15- 08.50 / 08.50 – 09.25 am
Kelas
4K5
Bidang Pembelajaran
Penaakulan Matematik
Tajuk
Pernyataan
Hasil Pembelajaran
- Menentukan sama ada sesuatu ayat itu pernyataan atau bukan pernyataan
-  Menentukan sama ada sesuatu pernyataan yang diberi itu “benar” atau “palsu”
- Membina pernyataan benar atau palsu menggunakan angka dan symbol matematik yang diberi
Aktiviti
- Guru menerangkan cara menentukan sama ada sesuatu ayat itu pernyataan atau bukan pernyataan
- Seterusnya, guru menerangkan cara menentukan sama ada sesuatu pernyataan yang diberi itu “benar” atau “palsu”
- Guru juga menunjukkan cara membina pernyataan benar atau palsu menggunakan angka dan symbol matematik yang diberi
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, contoh soalan, buku kerja
Penyerapan Nilai
Bersistematik, teliti
Refleksi
Pelajar dapat memahami penerangan guru dan seterusnya membuat latihan yang diberikan dengan baik

Tarikh : 01.04.2014                
Hari : Selasa
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 08.15- 08.50 / 08.50 – 09.25 am
Kelas
4K3
Bidang Pembelajaran
Perniagaan Dalam Negeri
Tajuk
Jenis-jenis Perniagaan Runcit
Hasil Pembelajaran
- Menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit.
- Menghuraikan ciri-ciri peruncit kecil-kecilan.
Aktiviti
- Murid-murid cuba menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit.
- Guru juga menerangkan setiap jenis perniagaan runcit kepada murid-murid.
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan jenis-jenis perniagaan runcit dan menerangkannya.

Tarikh : 02.04.2014                
Hari : Rabu
Mata Pelajaran : Matematik
Masa : 09.45- 10.20 / 10.20 – 10.55 am
Kelas
4K5
Bidang Pembelajaran
Penaakulan Matematik
Tajuk
Pengkuantiti “Semua” dan “Sebilangan”
Hasil Pembelajaran
- Membina pernyataan yang menggunakan pengkuantiti “semua” dan “sebilangan”
- Menentukan sama ada sesuatu pernyataan yang mengandungi pengkuantiti “semua” dan “sebilangan”
- Membina pernyataan benar menggunakan pengkuantiti “semua” dan “sebilangan” diberi objek dan ciri
Aktiviti
- Guru menerangkan cara membina pernyataan yang menggunakan pengkuantiti “semua” dan “sebilangan”
- Seterusnya, guru menerangkan cara menentukan sama ada sesuatu pernyataan yang mengandungi pengkuantiti “semua” dan “sebilangan”
- Guru juga menunjukkan cara membina pernyataan benar menggunakan pengkuantiti “semua” dan “sebilangan” diberi objek dan ciri
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, contoh soalan, buku kerja
Penyerapan Nilai
Berhati-hati, teliti
Refleksi
Pelajar dapat memahami penerangan guru dan seterusnya membuat latihan yang diberikan dengan betul

Tarikh : 02.04.2014                
Hari : Rabu
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 11.30 – 12.05 / 12.05 – 12.40 pm
Kelas
5K3
Bidang Pembelajaran
Pengangkutan
Tajuk
Jenis Pengangkutan Laut
Hasil Pembelajaran
- Menerangkan peranan dan jenis-jenis pengangkutan laut
- Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan pengangkutan laut
Aktiviti
- Guru menerangkan peranan dan jenis pengangkutan kepada murid-murid.
- Murid-murid cuba memberikan contoh bagi jenis-jenis pengangkutan laut dalam perniagaan.
- Membincangkan juga kelebihan dan kelemahan jenis-jenis pengangkutan laut
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan peranan serta kelebihan dan kekurangan jenis-jenis pengangkutan laut dengan baik

Tarikh : 03.04.2014               
Hari : Khamis
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 9.45 – 10.20 / 10.20 – 10.55 am
Kelas
4K3
Bidang Pembelajaran
Perniagaan Dalam Negeri
Tajuk
Jenis-jenis Perniagaan Runcit
Hasil Pembelajaran
- Menghuraikan ciri-ciri peruncit besar-besaran.
Aktiviti
- Guru menerangkan setiap jenis perniagaan runcit kepada murid-murid.
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri peruncit besar-besaran.

Tarikh : 03.04.2014                
Hari : Khamis
Mata Pelajaran : Matematik
Masa : 12.05 – 12.40 pm
Kelas
4K5
Bidang Pembelajaran
Penaakulan Matematik
Tajuk
Operasi Ke Atas Pernyataan
Hasil Pembelajaran
- Menukar kebenaran sesuatu pernyataan yang diberi dengan menggantikan perkataan “tidak”dalam pernyataan asal
- Mengenal pasti 2 pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan “dan”
- Membentuk satu pernyataan baharu daripada 2 pernyataan yang diberi dengan menggunaka perkataan “dan”
Aktiviti
- Guru menerangkan cara menukar kebenaran sesuatu pernyataan yang diberi dengan menggantikan perkataan “tidak”dalam pernyataan asal
- Guru juga menunjukkan cara mengenal pasti 2 pernyataan yang telah digabungkan dengan perkataan “dan” serta membentuk satu pernyataan baharu daripada 2 pernyataan yang diberi dengan menggunaka perkataan “dan”
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, contoh soalan, buku kerja
Penyerapan Nilai
Bersistematik, teliti
Refleksi
Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan dengan baik

Tarikh : 04.04.2014                
Hari : Jumaat
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 09.40 – 10.10 /
10.10 – 10.40 am
Kelas
5K3
Bidang Pembelajaran
Pengangkutan
Tajuk
Jenis Pengangkutan Udara
Hasil Pembelajaran
- Menerangkan peranan dan jenis-jenis pengangkutan udara
- Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan pengangkutan udara
Aktiviti
- Guru menerangkan peranan dan jenis pengangkutan kepada murid-murid.
- Murid-murid cuba memberikan contoh bagi jenis-jenis pengangkutan udara dalam perniagaan.
- Membincangkan juga kelebihan dan kelemahan jenis-jenis pengangkutan udara
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
95% objektif P & P tercapai


No comments:

Post a Comment