Friday, April 11, 2014

Minggu 15 ( 07.04.2014 - 11.07.2014 )

Tarikh : 07.04.2014                
Hari : Isnin
Mata Pelajaran : Matematik
Masa : 08.15- 08.50 / 08.50 – 09.25 am
Kelas
4K5
Bidang Pembelajaran
Penaakulan Matematik
Tajuk
Implikasi
Hasil Pembelajaran
- Membina pernyataan matematik dalam bentuk implikasi “Jika p, maka q” dan “ p jika dan hanya q ”
- Menentukan akas bagi satu implikasi yang diberi

Aktiviti
- Guru menerangkan cara membina pernyataan matematik dalam bentuk implikasi “Jika p, maka q” dan “ p jika dan hanya q ”
- Seterusnya, guru menerangkan cara menentukan akas bagi satu implikasi yang diberi
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, contoh soalan, buku kerja
Penyerapan Nilai
Bersistematik, teliti
Refleksi
Pelajar dapat memahami penerangan guru dan seterusnya membuat latihan yang diberikan dengan baik

Tarikh : 08.04.2014                
Hari : Selasa
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 08.15- 08.50 / 08.50 – 09.25 am
Kelas
4K3
Bidang Pembelajaran
Perniagaan Dalam Negeri
Tajuk
Bentuk Lain Peruncitan
Hasil Pembelajaran
- Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.
- Menghuraikan ciri-ciri bentuk lain peruncitan
Aktiviti
- Pelajar cuba menyatakan bentuk-bentuk lain peruncitan.
- Guru juga menerangkan ciri-ciri setiap jenis perniagaan runcit.
- Latihan berkaitan bentuk lain peruncitan juga diberikan kepada pelajar
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru, Lembaran kerja
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
Pelajar dapat memahami bentuk lain peruncitan serta ciri-cirinya dengan lengkapkan lantihan yang diberikan

Tarikh : 09.04.2014                 
Hari : Rabu
Mata Pelajaran : Matematik
Masa : 09.45- 10.20 / 10.20 – 10.55 am
Kelas
4K5
Bidang Pembelajaran
Penaakulan Matematik
Tajuk
Hujah
Hasil Pembelajaran
- Membuat kesimpulan bedasarkan dua premis yang diberikan bagi : Hujah bentuk  I, Hujah bentuk II dan Hujah bentuk III 
Aktiviti
- Guru menerangkan cara membuat kesimpulan bedasarkan dua premis yang diberikan bagi : Hujah bentuk  I, Hujah bentuk II dan Hujah bentuk III  dengan menggunakan contoh
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, contoh soalan, buku kerja
Penyerapan Nilai
Berhati-hati, teliti
Refleksi
Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan dengan betul dengan bimbingan guru

Tarikh : 09.04.2014                
Hari : Rabu
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 11.30 – 12.05 / 12.05 – 12.40 pm
Kelas
5K3
Bidang Pembelajaran
Pengangkutan
Tajuk
Jenis Pengangkutan ( Saluran Paip & Pengkontenaan )
Hasil Pembelajaran
 - Menerangkan jenis pengangkutan ( Saluran Paip & Pengkontenaan ).
 - Mengenal pasti kelebihan dan kelemahan saluran paip & pengkontenaan.
- Menjelaskan dengan contoh kepentingan saluran paip & pengkontenaan kepada sesuatu jenis perniagaan.
Aktiviti
- Guru menerangkan jenis pengangkutan ( saluran paip & pengkontenaan ).
- Murid-murid cuba mengenal pasti kelebihan dan kelemahan saluran paip &  pengkontenaan.
- Murid-murid cuba memberikan contoh bagi kepentingan saluran paip & pengkontenaan.
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
90% pelajar dapat memahami jenis pengangkutan saluran paip dan pengkontenan serta kelebihan dan kekurangannya
Tarikh : 10.04.2014               
Hari : Khamis
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 9.45 – 10.20 / 10.20 – 10.55 am
Kelas
4K3
Bidang Pembelajaran
Perniagaan Dalam Negeri
Tajuk
Perniagaan borong
Hasil Pembelajaran
- Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
- Menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan  berfungsi terhad
Aktiviti
- Guru menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
- Guru juga menghuraikan ciri-ciri pemborong berfungsi penuh dan  berfungsi terhad kepada murid-murid.
- Murid-murid cuba memberi contoh bagi perniagaan borong.
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan jenis-jenis perniagaan borong serta ciri-cirinya dengan baik

Tarikh : 10.04.2014                
Hari : Khamis
Mata Pelajaran : Matematik
Masa : 12.05 – 12.40 pm
Kelas
4K5
Bidang Pembelajaran
Penaakulan Matematik
Tajuk
Deduksi dan Aruhan
Hasil Pembelajaran
- Menentukan sama ada sesuatu kesimpulan yang dibuat berdasarkan penaakulan secara deduksi atau aruhan
- Membuat kesimpulan mengenai kes khusus secara deduksi yang berdasarkan pernyataan umum yang diberi
- Membuat kesimpulan umum secara aruhan bagi sesuatu senarai nombor berpola
Aktiviti
- Guru menerangkan cara menentukan sama ada sesuatu kesimpulan yang dibuat berdasarkan penaakulan secara deduksi atau aruhan
- Pelajar cuba membuat kesimpulan mengenai kes khusus secara deduksi yang berdasarkan pernyataan umum yang diberi serta membuat kesimpulan umum secara aruhan bagi sesuatu senarai nombor berpola
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, contoh soalan, buku kerja
Penyerapan Nilai
Bersistematik, teliti
Refleksi
Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan dengan baik dengan bimbingan guru

Tarikh : 11.04.2014                
Hari : Jumaat
Mata Pelajaran : Perdagangan
Masa : 09.40 – 10.10 /
10.10 – 10.40 am
Kelas
5K3
Bidang Pembelajaran
Pengangkutan
Tajuk
Faktor Pemilihan Jenis Pengangkutan
Hasil Pembelajaran
- Menerangkan faktor pemilihan jenis pengangkutan
- Mengenal pasti faktor pemilihan jenis pengangkutan
Aktiviti
- Guru menerangkan faktor pemilihan jenis pengangkutan kepada murid-murid.
- Mengenalpasti juga faktor pemilihan jenis jenis-jenis pengangkutan
Alat Bantu Mengajar
Buku teks, nota ringkas guru, lembaran kerja
Penyerapan Nilai
Rasional
Refleksi
P&P dijalankan dengan baik dan 95% pelajar dapat mengenalpasti dan menerangkan semula faktor pemilihan jenis pengangkutan


No comments:

Post a Comment